Monday 14 March 2011

Rindu pada keluarga aku

Hujung minggu, aku merasakan ada benda yang tidak kena, puas aku memikirkan apakan benda yang tidak kena dengan diriku ini. Apakah benda yang terlepas pandang atau terlupa. kedatangan akak aku membuahkan perasaan suka kerana terlalu lama aku menyepi sendiri di rumah. Lantas terdetik bahawa aku merindui family aku Malam menyepi menandakan kedatangan larut malam, akan tetapi aku tidak dapat tidur aku memulakan menulis di komputer aku.hidup ini mula merasa sunyi tanpa family aku.  Pada ketika dahulu rumah ini penuh dgn suasana kekeluaraan akan tetapi senyap diri aku keseorangan.  
Mengeluh berpanjangan aku sepanjang Ahad ini, bila balik ke rumah, salam aku tidak dinyahut dan tidak disambut.  Selalunya bila aku balik, ada orang menyahut salam serta menyambut tambah lagi goreng pisang atau ubi kayu masakan ibuku untuk makanan petang.  Rasa sedih di hati ini melihat kesunyian mula menyelubungi pada hari minggu ini.  
Aku memulakan langkah-langkah semangat dengan menyibukkan diri dengan mengemas, mencuci, memasak, membasuh, semua aku basuh termasuk hamster aku menjerit tidak mahu kena air.  Akan tetapi masa yg dicipta begitu panjang ini sukar diisi, aku masih dibelengu dengan kesunyian.  Kemudian aku cuba memulakan aktiviti-aktiviti melepak bersama-sama kawan-kawan tetapi hanya sekejap membawa erti malah mengurangkan sen di poket aku sendiri.  Jelas hidup bersama keluarga ini memeng bererti.  
Memegang telefon dengan hati yg penuh erti dan merindui, aku menelefon orang yang jauh dan disayangi.  Sungguh lega hati ini apabila mendengar suara ibuku di shah alam.  Hanya gelak dan tawa perbualan itudipenuhi. Ibuku menyuruh, bapaku dalam diam dalam sepi hanya isinya mereka suruh aku bekeluarga dan mereka hendak cucu.  Kelakar rasanya.  Insya Allah. 
Lantas cerita yang aku karang ini macam pantun pula dan ia bukan puisi pun.  Malam yang indah ini aku cuba menidurkan diri.  Tidak dapat tido lantas meraba kepala botak aku ini.  Tidak apa esok kerja mulakan aktiviti, jangan kawan ku gelak baca cerita aku ini.  Supportlah sedikit, kawan korang ini cuma merindui..

No comments:

Post a Comment